تیم واکنش سریع سایبری ایران

امنیت شبکــه و اطلاعات :: بررسی ، پیشگیری و رفع مشکلات

تیم واکنش سریع سایبری ایران

امنیت شبکــه و اطلاعات :: بررسی ، پیشگیری و رفع مشکلات


آخرین نظرات

پورت که در معنا به معنی درگاه است برای رد و بدل کردن اطلاعات بین دو کامپیوتر استفاده میشود.‏محلی است که داده‌ها وارد یا خارج می‌شوند. در مبحث هک معمولا با پورت‌های نرم‌افزاری سروکار داریم که به هر کدام عددی نسبت می‌دهیم.شماره پورت(که معمولا یک عدد ۱۶ بیتی است ) برای تعیین اینکه یک بسته اطلاعاتی (packet)در اینترنت یا سایر شبکه های به چه برنامه ای در رایانه مقصد تعلق دارد، استفاه می شود. در پروتکل های ارتباطی TCP , UDP این عدد ۱۶ بیتی در header بسته اطلاعاتی ارسالی قرار می گیرد و به کامپیوتر مقصد ارسال می گردد.


چون شما میتوانید بوسیله ی همین پورت ها وارد کامپیوتر دیگران شده و به اصلاح او را هک کنید از این رو تمام پورت ها حفاظت شده میباشند و یا به عبارت دیگر بسته هستند و تنها موقعی باز میشوند که ‏اطلاعات بخواهد از آن عبور کند،البته این رد و بدل شدن ارتباطات نیز تحت کنترل برنامه های فایر وال میتواند ‏باشد که فقط موقعی باز شوند که اولا اطلاعات بخواهند رد و بدل شوند و ثانیا کاربر اجازه ی آنرا از طریق پیغام ‏فایر وال صادر کند.ممکن است که پورت های خاصی در دیواره آتش(Firewall) شبکه شما یا شبکه مقصد، بسته باشند. در این صورت بسته های اطلاعاتی ارسالی بوسیله دیواره آتش متوقف یا به اصطلاح Block می شوند.
پورت هایی که فعال هستند، هرکدام توسط یک نرم افزار خاص مدیریت می شوند. مثلا پورت ۲۵ برای ارسال Email است، بنابراین باید توسط یک نرم افزار این کار انجام شود و این نرم افزار بر روی پورت ۲۵ منتظر (فال گوش) می ماند. اینجا ممکن است شخصی از فلان نرم افزار و دیگری از بهمان نرم افزار استفاده کند ولی به هر حال پورت ۲۵ همیشه برای ارسال Email است.

ما در دنیای اینترنت ۲ نوع پورت داریم یکی پورت فیزیکی و دیگری پورت مجازی
پورت فیزیکی : این گونه پورت ها پورت هایی هستند که می توان آنها را لمس کرد و دید
پورت مجازی :این گونه پورت ها که از اسمشون معلوم است در دنیای مجازی است و ما نمی توانیم آنها را ببینیم که چه برسه بخواهیم لمسش کنیم.

روش بدست اوردن پورتهای باز :
شما میتوانید با استفاده از ipeye و داشتن ip طرف مقابل پورتهای باز آن را پیدا کنیم ابتدا وارد cmd شده و مسیر ipeye را فعال کنید یعنی اینکه اگر ipeye درون درایوی :C وجود دارد ابتدا وارد درایو :C شده ودستور زیر را تایپ کنید. مثال میخواهیم پورتهای باز این ip10.0.0.50 را بدست بیا وریم C:>ipeye 10.0.0.50 -syn -p 1 2000 این دستور از پرت ۱ تا ۲۰۰۰ را scan می کند وبه شما نشان می دهد که کدام پورت باز و کدام بسته است.
در انتها اشاره به چند پورت مهم و پر کاربرد میکنم .
اولا همانطور که در ابتدا گفتم تعداد پورت های نرم افزاری در وب دو بایت یعنی از ۰۰۰۱ تا FFFF میباشد . ( با توجه به آموزشی که در مورد تبدیل هگز به اعشاری گفتم میتوانید تعداد دقیق آنرا حدس بزنید )
پورت های تعریف شده در وب مهمترینشان یکی پورت ۸۰ پورت http است ( تمامی نشانی های http از این پورت است که ورود و خروجشان انجام میگیرد . حال اگر مثلا پورت ۸۰ از کار بیفتد مثلا در اثر معیوب شدن فایل htaccess file آنگاه خواهیم دید که اصلا سایت شما بالا نمیاید . ) و پورت ۲۱ برای تبادلات ftp ( آپلود دانلود های ساده ) است . پورت ۲۵ هم که متعلق به پست الکترونیک است یعنی SMTP . و پورت ۱۱۰ مربوط به پاپ ۳ است POP3 ( پست الکترونیکی که نامه ها را در حالت قطع ( آف لاین ) مدیزیت میکند )، پورت ۵۱۲ مربوط به ورود نامه به صندق پستی و پورت ۱۳ برای تنظیم کردن زمانی مکانی رایانه متصل به سرور ( که در چه مبدا زمانی تنظیم بشود )

نظرات  (۱)

درود بر شما 
سپاس به خاطر مطلب آموزنده و خوبتون، یک پرسش دارم:
برای انتقال تصویر در مودم زولتریکس باید سرور مجازی بسازم. این سرور هم شماره پرت lan را میخواد و هم شماره پرت wan. چه شماره هایی را باید به این دو اختصاص بدم؟ 
آلات lan را روی 8080  گذاشتم.
سپاس از لطفتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی