تیم واکنش سریع سایبری ایران

امنیت شبکــه و اطلاعات :: بررسی ، پیشگیری و رفع مشکلات

تیم واکنش سریع سایبری ایران

امنیت شبکــه و اطلاعات :: بررسی ، پیشگیری و رفع مشکلات


آخرین نظرات

سیستم عامل CentOS 6.3 که مخفف Community ENTerprise Operating System است نوعی از سیستم عامل لینوکس است که در سرورها مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر این سیستم عامل بیشترین سهم یعنی 30 درصد کل سرورهایی که از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند را به خود اختصاص داده است. سیستم عامل CentOS بر پایه نسخه سروری توزیع RedHat لینوکس یعنی نسخه Enterprise می باشد.

همانگونه که می دانید، شرکت ردهت که لینوکس نسخه ردهت را ارائه میکرد، پس از مدتی تصمیم جالبی گرفت و همزمان دو نسخه روانه بازار کرد. یک نسخه به نام فدورا، که نصب و خدمات پس از نصب آن رایگان بود. و نسخهِ اینترپرایس، که خدمات پس از فروش آن دیگر مجانی نبود، و برای ارتقا، یا گرفتن نرم افزارهای جدید، می بایست مشترک شد و هزینه پرداخت کرد!! این قضیه با روح نرم افزارهای باز تطابق نداشت! نسخه ی اخیر مقدار متنابهی از فدورا بهتر بود (هر چی پول بدهید آش می خورید!). البته شما اگر نسخهِ اینترپرایس را روی سی-دی یا دی-وی-دی به دست می آوردید و نسب می کردید هیچ مشکلی نبود. ولی اگر مثلا قطعات کامپیوتر شما را نمی شناخت نمی توانستید از شرکت کمک بخواهید، و یا نمی توانستید به سایت ردهت وصل شوید و لینوکس خود را به-روز کنید.

جماعت سنتوس، اقدام به ابتکاری جالب زدند. آنها نسخه ای شبیه به لینوکس اینترپرایس ارائه کردند که شامل همهِ مزایای لینوکس ردهت اینترپرایس بود، فقط لوگوی آن متفاوت بود! آنها همان کدهای اصلی را برمیداشتند و باز نویسی میکردند، و در نهایت باید لوگوی آنرا نیز عوض می کردند، به خواطر اینکه ردهت به آنها اجازهُ استفاده از آنرا نمیداد.

نکته آخر اینکه، این نسخه از لینوکس در حقیقت همان ردهت اینترپرایسِ مجانی است، که شما میتوانید به سایت سنتوس وصل شوید و آنرا به-روز کنید. این نسخه برای استفاده در کلاسترهای لینوکس و پارالل کامپیوتینگ (محاسبات موازی) نیز بسیار مناسب است.

لازم به ذکر ست که تعدادی از کمپانیها اقدام به پشتیبانی مالی این نسخه کرده اند.

به طور کلی سیستم عامل لینوکس در رده سرور بهتر از ویندوز توانسته خود را نشان دهد و به همین دلیل سهم بیشتری از بازار سیستم عامل های سرور را به خود اختصاص داده است. لینوکس علیرغم بهتر بودن به صورت رایگان عرضه می شود و برای استفاده از آن نیازی به پرداخت هزینه ماهانه برای سرور وجود ندارد. در صورتی که برای ویندوز هزینه ماهیانه 25 تا 80 هزار تومان بسته به 2003 یا 2008 بودن و ویرایش مورد تقاضا باید پرداخت شود.

سیستم عامل لینوکس نه فقط برای وب سرور بلکه برای شبکه داخلی انتخاب مناسب تری نسبت به ویندوز می باشد و ادمین های شبکه با نصب و به کارگیری آن و بهره گیری از ابزارها و امکانات مدیریتی آن می توانند کنترل بهتری بر شبکه خود داشته باشند. همچنین لینوکس دارای فایروال های قدرتمندی می باشد که می تواند تمامی ارتباطات شبکه را در تمام سطوح زیر نظر داشته باشد و شبکه را به حداکثر کارایی لازم برساند.
از آنجایی که مدتی است بحث استفاده از دیتا سنترهای داخلی برای سرویس دهی به سایت های فارسی جدی شده استT CentOS به عنوان بهترین گزینه برای این کار می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی